Tarieven Ridderkerk 2024

De hoeveelheid restafval die we in de gemeente verwerken is de afgelopen jaren al flink omlaag gegaan. Dat hebben we samen goed gedaan. Afval scheiden is dé manier om de hoeveelheid restafval verder te verminderen en blijft belangrijk.

  • In 2024 geldt een vast tarief voor de afvalstoffenheffing.
  • De afvalpas blijft nodig om de ondergrondse containers te openen. Dit voorkomt afvaltoerisme en zorgt ervoor dat inwoners nog steeds kunnen volgen hoeveel afval ze weggooien.
  • Het gescheiden aanbieden van afvalstoffen (grondstoffen) blijft belangrijk. Hoe je dit slim kunt doen vind je hier.

Afvalstoffenheffing 2024

De gemeenteraad stelt ieder jaar in december de tarieven voor de afvalstoffenheffing vast. Dan zijn namelijk alle details, berekeningen en landelijke belastingen bekend. Je kunt op de website van gemeente Ridderkerk zien hoe hoog de afvalstoffenheffing is.

Let op: Voor het gebruik dan wel het periodiek volgens de reguliere afvalinzamelingsronde ledigen van een extra beschikbaar gestelde minicontainer voor PMD+restafval wordt € 150,00 per jaar in rekening gebracht.

Service tarieven 2024

Ophalen grof huishoudelijk afval op afspraak

  • Grof huishoudelijk afval (m.u.v. chemische afvalstoffen en asbest) € 20,00 per keer (max. 3m3 per afspraak).
  • Er geldt een eenmalige kwijtschelding voor het inzamelen van grof huishoudelijk afval na overlijden.

Ophalen grof snoei afval op afspraak

  • Grof snoeiafval: € 0,00 per keer (max. 3m3 per afspraak).
  • Het op afspraak laten ophalen van oud metaal, witgoed en bruingoed: € 0,00

Kwijtschelding

  • Let op: Indien kwijtschelding van de gemeentelijke belasting is verleend, wordt restitutie voor het inzamelen van grof huishoudelijk afval of grof snoeiafval verleend voor max € 40,00 (2 keer € 20,00).

Afvalaanbiedstation

  • Afvalaanbiedstation: Afval dat niet met de wekelijkse afvalinzameling kan worden meegegeven: € 0,00

Afvalpas

Het aanvragen van een nieuwe BAR afvalpas of het verstrekken van een nieuwe afvalpas als gevolg van beschadiging of verlies door eigen schuld: € 20,00 per keer

Minicontainers

  • Het op aanvraag verstrekken van een of meerdere extra minicontainer(s) voor PMD+restafval: € 75,00 per keer
  • Het op aanvraag verstrekken van een of meerdere extra minicontainer(s) voor GFT of papier en karton: € 0,00 per keer
  • Het op aanvraag verstrekken van een vervangende minicontainer als gevolg van beschadiging of verlies door eigen schuld: € 75,00 per keer
  • Het op aanvraag inleveren van een of meerdere extra minicontainer(s) voor GFT of papier en karton (met uitzondering van nieuwe bewoners van de woning): € 75,00
  • Het op aanvraag inleveren van een of meerdere extra minicontainer(s) voor PMD+restafval: € 0,00
  • Het op aanvraag omwisselen van een grotere minicontainer voor GFT of papier en karton naar een kleinere minicontainer voor GFT of papier en karton: € 75,00
  • Het op aanvraag omwisselen van een kleinere minicontainer voor GFT of papier en karton naar een grotere minicontainer voor GFT of papier en karton: € 0,00

Verzamel- of ondergrondse container

  • Kostbaarheden uit de ondergrondse container halen: € 75,00

Heb je een laag inkomen?

Als je een laag inkomen hebt, dan heb je mogelijk recht op tegemoetkoming in de kosten. Kijk voor het aanvragen van kwijtschelding op de website van de SVHW

Inzicht in jouw verbruik

In mijn SVHW kun je inzien hoe vaak jouw pas op de containers voor PMD+restafval is geregistreerd, of hoe vaak jouw minicontainer voor PMD+restafval is geleegd. Zo kun je je verbruik gemakkelijk bijhouden.

Vragen?

Alle informatie over afvaltarieven vind je op de pagina over gemeentebelastingen. Je kunt ons ook bellen via(0180) 451 234.