FAQ (veelgestelde vragen)

Hier vindt u antwoorden op uw vragen. De vragen zijn op categorie gesorteerd.
MINICONTAINERS
Mag ik nu nog kosteloos een minicontainer aanvragen, als ik deze eerder heb geweigerd? Kan ik ook extra minicontainers aanvragen? Wat als er iets stuk is aan mijn nieuwe minicontainers?
Ook als u eerder een minicontainer weigerde, kunt u deze alsnog kosteloos aanvragen. Neem hiervoor contact op met uw gemeente.
Bent u inwoner van Barendrecht of Ridderkerk, dan kunt u kosteloos een extra minicontainer aanvragen. Neem hiervoor contact op met uw gemeente (Barendrecht via telefoon 14 0180, Ridderkerk via telefoon (0180) 451 234)
Bent u inwoner van Albrandswaard, dan berekent de gemeente in 2020 afvalstoffenheffing voor een extra minicontainer voor PMD+restafval en/of voor een minicontainer voor GFT. De tarieven vindt op de website van het SVHW. Neem voor het aanvragen van een extra minicontainer contact op met de gemeente via telefoon (010) 506 11 11
Is uw minicontainer stuk? Neem dan contact op met uw gemeente. U ontvangt zo snel mogelijk een nieuwe container.
Wat moet ik doen als mijn minicontainer is gestolen of zoekgeraakt?
Maak zo snel mogelijk melding van de vermissing bij de gemeente, zodat we de container kunnen blokkeren. De container kan dan niet meer namens u worden geleegd. U ontvangt vervolgens zo snel mogelijk een nieuwe container van ons.
Ik wil geen minicontainer voor papier/karton
De huidige ondergrondse papiercontainers in de wijk blijven bestaan. Als u deze wilt gebruiken en wilt dat uw minicontainer wordt opgehaald, dan kunt u contact opnemen met uw gemeente. Zij komen de minicontainer zo snel mogelijk ophalen. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Hoe herken ik mijn minicontainers?
De minicontainers hebben een adressticker op de achterkant, zodat u uw eigen container gemakkelijk kunt herkennen.
Ik heb nu meerdere minicontainers voor GFT, maar ik krijg er 1 terug. Kan ik mijn oude minicontainers voor GFT houden?
U kunt eenmalig al uw minicontainers voor GFT aanbieden om gratis af te laten afvoeren. U kunt uw oude GFT-containers ook houden, echter deze zullen en kunnen ook niet meer geleegd worden door de NV BAR-Afvalbeheer.
Mocht u uw container (s) houden, maar u bedenkt zich later en wilt ze toch weer kwijt, dan kunnen de containers aangeboden worden als groot huishoudelijk afval en zullen de regels voor het aanbieden van groot huishoudelijk afval gelden. Dit betekent dat er in dat geval kosten verbonden zullen zijn aan het ophalen van deze GFT-containers.
Mag ik mijn oude container(s) ook houden?
U mag uw oude container(s) houden, maar u kunt deze niet meer aan de straat aanbieden. Oude containers worden na invoering van het nieuwe systeem niet meer geleegd.
Kan ik mijn container ook omwisselen voor een kleinere minicontainer?
Dat kan voor een minicontainer voor GFT en voor een minicontainer voor papier/karton. U kunt uw minicontainer van 240 liter omwisselen voor een minicontainer van 140 liter. Een PMD+rest container is niet in een kleiner formaat beschikbaar.
Ik heb onterecht een rode of gele kaart ontvangen.
Als u van mening bent dat u onterecht een kaart hebt ontvangen en uw minicontainer onterecht niet is geleegd, kunt u contact met ons opnemen.
Hoe houd ik mijn minicontainers voor GFT en restafval schoon?
De minicontainer voor GFT wordt om de 14 dagen geleegd. U kunt de minicontainer daarna zelf reinigen met groene zeep. U kunt de minicontainer ook tegen betaling laten reinigen door een professioneel bedrijf. Tot slot kunt u ook biozakjes gebruiken om de minicontainer schoner te houden.
Mijn buren doen hun restafval in mijn container.
De gedachte is dat u uw container pas aan straat zet, wanneer deze vol is. U heeft dan al de keuze gemaakt om voor deze aanbieding te betalen. Als iemand anders dan afval in uw container gooit, heeft dit geen invloed op het door u te betalen bedrag. Het afval wordt immers niet gewogen. Het gebruik van sloten staan wij niet toe. De ervaring heeft geleerd dat dergelijke sloten moeilijk openen als er vuil tussen zit of als het vriest waardoor er niet geleegd kan worden en u met uw afval blijft zitten.
Wij raden u aan om de dader(s) vriendelijk te verzoeken geen afval in uw container te gooien. Komt u er samen niet uit of is de dader niet bekend, dan kunt u melding van de overtreding maken bij Handhaving en toezicht.
Wat gebeurt er met mijn oude minicontainer?
De oude minicontainers worden gerecycled of hergebruikt in andere (Europese) landen.
Hoe groot zijn de minicontainers?
De inhoud is 240 liter, de afmetingen zijn: lengte 740 mm, breedte 580 mm en hoogte 1005 mm.
Ik woon op de begane grond in de hoogbouw met een tuin. In de nieuwe situatie krijg ik geen minicontainer voor GFT meer, terwijl ik die voor mijn tuinafval wel nodig heb.
Wij kijken naar de meest geschikte oplossing. Dit kan zijn dat uw minicontainer wordt omgewisseld voor een nieuwe minicontainer. Maar het zou ook kunnen dat de GFT-cocon in de omgeving van uw appartementencomplex een betere oplossing voor u is.
Afvalkalender
Hoe bied ik mijn minicontainer aan op de inzameldag?
- Zet de minicontainer op de ophaaldag tussen 7.00 en 7.30 uur op de aanbiedplaats, of de avond ervoor na 22.00 uur.
- Haal de minicontainer op de ophaaldag zo snel mogelijk na het legen, maar uiterlijk voor 21.00 uur weer weg van de aanbiedplaats.
- Zorg dat het deksel van de minicontainer gesloten is.
- Plaats geen vuilniszakken of dozen op of naast de minicontainer.
- Een minicontainer die te zwaar is, kan niet worden geleegd. Zorg er dus voor dat de minicontainer niet meer dan 60 kilo weegt.
- Plaats uw minicontainer met de handvatten richting de straat.
Kan ik de afvalkalender uitprinten?
Ja, maar alleen van het eerste halfjaar. De routes kunnen namelijk nog veranderen, omdat de routes geoptimaliseerd worden. Als u dan voor heel het jaar de afvalkalender uitprint, kan het zijn dat deze na een halfjaar niet meer klopt.
Als volgt kunt u de afvalkalender uitprinten:
- Ga naar www.bar-afvalbeheer.nl en ga naar 'Afval Ophalen'
- Klik op 'Afvalkalender'
- Voer uw postcode en huisnummer in
- Rechtsboven de afvalkalender krijgt u de optie 'print'
- Print de afvalkalender uit naar gewenste instellingen
Op welke plek moet ik mijn container(s) op de inzameldagen aanbieden?
U biedt uw container(s) op de inzameldagen voor 7.30 uur, of de avond daarvoor na 22.00 uur voor uw woning met de handvatten richting de straatkant.
Is uw woning gelegen aan een straat die om veiligheidsredenen of voor onze voertuigen ongeschikt is om de minicontainer bij uw voordeur te legen, dan hebben wij in uw buurt een voorlopige aanbiedlocatie aangewezen. Hier kunt u uw minicontainer op ophaaldagen neerzetten. Deze voorlopige clusterplaatsen zijn te herkennen aan het witte icoontje met de afbeelding van een minicontainer.
Hoe wordt bepaald wat een clusterplaats is? Hoe wordt ervoor gezorgd dat de inzamelaar deze veilig en verantwoord kan ledigen?
Er zijn een aantal criteria op basis waarvan dit wordt beoordeeld. Dit zijn 4 criteria, namelijk de veiligheid, bereikbaarheid, zichtbaarheid en zichtlijnen. Als een wijk hier niet aan kan voldoen, wordt er naar een andere oplossing gezocht.
Hoe vaak halen wij het afval op in het nieuwe inzamelsysteem?
De minicontainers voor PMD+restafval en GFT halen wij elke twee weken op. Papier eens in de vier weken. Raadpleeg de Afvalkalender voor de exacte dagen wanneer wij uw minicontainers komen legen.
Ondergrondse containers en GFT-cocons
Hoe lang blijven de ondergrondse containers en GFT-cocons in Barendrecht en Ridderkerk open?
Alle ondergrondse PMD+restafvalcontainers, - papiercontainers en GFT-cocons zijn (voorlopig) zonder pas te openen. Dit blijft zo totdat er met de leverancier een oplossing voor de problemen is gevonden. Het is nog niet bekend wanneer dit het geval is.
Komen er meer ondergrondse inzamelvoorzieningen voor bijvoorbeeld papier/karton, glas en restafval?
Op dit moment zijn we bezig met het ontwerp van een zogenaamd ‘locatieplan’ om deze inzamelvoorzieningen in de gemeente te optimaliseren.
In dit ontwerp-locatieplan stellen wij locaties voor, waar we op termijn extra ondergrondse inzamelvoorzieningen kunnen realiseren. Deze locaties moeten aan verschillende criteria voldoen, denk aan veiligheid, loopafstand, kabels en leidingen in de grond etc.
Als het ontwerp-locatieplan gereed is krijgen bewoners de gelegenheid om een reactie te geven op de voorgestelde locaties. De inspraakreacties en ideeën worden onderzocht en verwerkt in een definitief plan.
Nadat het college het definitieve plan heeft vastgesteld, start de uitvoer ervan. Naar verwachting is dit in de loop van het 3e kwartaal van dit jaar.
De ondergrondse container is vol, maar ik heb wel mijn pasje ervoor gehouden. Gaat dit van mijn aantal klepbewegingen af in 2021?
Nee. Als de ondergrondse container vol zit, wordt er geen klepbeweging gerekend. De container gaat dan namelijk niet open. Als uw afvalzak niet past maar de container gaat wel open, dan registreert de opening wel. Dan zou u uw afvalzak wat kleiner moeten maken, of de zak goed aandrukken.
Kan ik met mijn pasje alle containers en GFT-cocons gebruiken?
U heeft alleen toegang tot de ondergrondse containers en GFT-cocons bij u in de buurt.
Kunnen we dit jaar (2020) nog onbeperkt restafval aanbieden?
Ja. Het nieuwe betalingsysteem gaat pas vanaf januari 2021 in.
Mag ik mijn afvalzak naast de ondergrondse container zetten als die vol is?
Nee, dat mag niet. De ondergrondse containers zijn voorzien van een vulgraadsensor waarbij we een melding krijgen zodra de container voor 70% vol zit. De kans dat een container vol zit, is dus klein. Is de container wel vol, dan kunt u een melding maken. Uw afvalzak zult u weg moeten gooien in een andere container in de buurt.
Ik woon in de hoogbouw en maak nu gebruik van inpandige containers. Houden we deze containers?
De inpandige rolcontainers zullen verdwijnen. Hiervoor in de plaats komen een ondergrondse afvalcontainer voor PMD+restafval en een gft-cocon in de buurt van uw appartementencomplex. Textiel-, glas- en papierbakken blijven ongewijzigd en worden uitgebreid.
Blijven de bestaande milieuparken voor glas en papier?
Ja, u kunt uw glas en papier daar blijven wegbrengen.
Wij hebben nu een ondergrondse container bij ons huis (laagbouw). Wat gebeurt daarmee?
In het geval er reeds een ondergrondse container staat voor PMD+restafval, dan zullen we deze handhaven. U krijgt daarnaast wel een minicontainer voor GFT en een minicontainer voor papier/karton.
Bent u inwoner van Barendrecht of Ridderkerk? Tot nader order is de container voor PMD+restafval zonder afvalpas te openen. Op termijn ontvangt u hiervoor een afvalpas.
Bent u inwoner van Albrandswaard? U behoudt (voorlopig) de huidige containerpas waarmee u het PMD+restafval kunt storten.
Afvalstoffenheffing/beleid
Hoe zit het met de afvalstoffenheffing?
De afvalstoffenheffing hoort kostendekkend te zijn en is geen verdienmodel. De doelstelling is zo goedkoop mogelijk te opereren. De kosten van het nieuwe afvalbeleidsplan zijn heel goed in beeld gebracht en wel zodanig dat voor de goedkoopste en meest effectieve oplossing gekozen is. Alle gelden uit de afvalstoffenheffing moeten worden besteed aan de kosten voor afvalinzameling en -verwerking.
Wat is de afvalstoffenheffing in 2021?
Dit is nog niet bekend. De afvalstoffenheffing wordt vastgesteld door de gemeenteraad in november 2020.
Wat houdt dit nieuwe afvalbeleid in voor bedrijven, stichtingen, kerken en verenigingen? Waarom hebben we nog geen afvalpas ontvangen?
Formeel mogen wij als inzamelaar van huishoudelijk afval geen bedrijfsafval inzamelen. Doen wij dit wel dan handelen wij in strijd met de Wet Markt en Overheid die ons zegt dat wij als gemeentelijke organisatie niet mogen concurreren met marktpartijen. Wanneer wij dit afval aannemen concurreren wij met marktpartijen die bedrijfsafval inzamelen. Kortom, wettelijk gezien mogen wij uw afval niet ophalen.
U zult zelf met een particulier bedrijf afspraken moeten maken voor het ophalen van uw afval. U kunt het in ieder geval niet kwijt op het afvalaanbiedstation/milieustraat of in de ondergrondse containers van de gemeente.
Hoe zit het met schoolafval?
Het afval van een school wordt door de wet aangemerkt als bedrijfsafval. Formeel mogen wij als inzamelaar van huishoudelijk afval geen bedrijfsafval inzamelen. Doen wij dit wel dan handelen wij in strijd met de Wet Markt en Overheid die ons zegt dat wij als gemeentelijke organisatie niet mogen concurreren met marktpartijen. Wanneer wij afval bij scholen gaan ophalen concurreren wij met marktpartijen die bedrijfsafval inzamelen.
Diverse partijen zijn echter landelijk met elkaar in gesprek of het in de toekomst mogelijk wordt voor gemeentelijke inzamelaars om afval bij scholen op te halen. Het gesprek hierover volgen wij op de voet. Op het moment dat het wettelijk mogelijk wordt om afval bij scholen op te halen dan sluiten wij hierbij aan.
Ik ben vrijwilliger en ruim op eigen initiatief het zwerfafval in mijnstraat/buurt op. Dit afval gooi ik in mijn eigen rest afval container. Met het nieuwe afvalinzamelingssysteem gaat me het opruimen van andermans troep geld kosten. Ik ga daarom stoppen
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u gaat betalen voor het schoonhouden van uw buurt. Er is ook een oplossing voor. Kijk hiervoor op: www.onzetoekomstisduurzaam.nl.
Wat is het beleid voor onvermijdbaar medisch afval?
Medisch afval is afval dat ontstaat door een chronische ziekte of medische beperking. We noemen dit onvermijdbaar medisch afval. Bijvoorbeeld incontinentie-, dialyse- en stomamateriaal.
Vanaf januari 2021 gaat het nieuwe variabele betaalsysteem in, waarbij inwoners betalen voor het overschrijden van het door de gemeente bepaalde aantal keer aanbieden van restafval voor het geldende afvalstoffenheffingstarief.
Huishoudens met onvermijdbaar medisch afval kunnen met ingang van 2021 in aanmerking komen voor een speciale regeling waarbij ze niet bovenmatig moeten gaan betalen om van hun extra medisch afval af te komen. Hoe mensen van deze speciale regeling gebruik kunnen gaan maken is op dit moment nog niet bekend.
In 2020 blijft alles nog bij het oude.
Waarom wordt ons afval naar Heerenveen gebracht?
Het verwerken houdt in, dat het restafval, nadat de inwoners eerst zoveel mogelijk, glas, papier, GFT-afval, en textiel er zelf al hebben uitgehaald, eerst zal worden nagescheiden. Dat wil zeggen dat het niet herbruikbare afval verder zal worden gescheiden van het bruikbare afval zoals PMD. Het niet herbruikbare afval zal worden verbrand en het bruikbare afval zal als grondstof worden gebruikt voor het maken van nieuwe producten. De nascheidingsmachines bij Omrin zijn heel geavanceerd. Vandaar de keuze voor Omrin in Friesland. De vrachtwagens die het afval naar Friesland brengen rijden op biobrandstof en zijn zodoende CO2 neutraal.
Afvalaanbiedstation/milieustraat
Kan ik mijn GFT naar het afvalaanbiedstation brengen?
U kunt met uw tuinafval wel terecht bij het afvalaanbiedstation. Met groente, fruit en etensresten niet.
Kan ik mijn PMD (met of zonder restafval) naar het afvalaanbiedstation brengen?
U kunt uw PMD niet kwijt op het afvalaanbiedstation. U kunt uw PMD+restafval – gescheiden of samengevoegd – alleen kwijt in een minicontainer voor PMD+restafval of een ondergrondse container voor PMD+restafval.
Ik heb nog geen pasje/mijn pasje werkt nog niet. Kan ik nu welafval wegbrengen bij het afvalaanbiedstation aan de Londen?
De nieuwe afvalpas kan nog niet worden gebruikt bij de toegangspoort van het afvalaanbiedstation aan de Londen. Maar uiteraard kunt u wel gewoon uw afvalbrengen. Er staat iemand bij de poort die u binnenlaat op vertoon van
uw afvalpas. Vergeet deze dus niet mee te nemen! U kunt ook uw oude pas meebrengen, deze werkt nog steeds.
Blijft het gratis om afval naar het afvalaanbiedstation/milieustraat te brengen?
Ja. Als u zelf uw afval naar het afvalaanbiedstation brengt, rekenen we hier geen kosten voor.
Hebben de inwoners van Ridderkerk het pasje van HVC nog nodig?
Voor de milieustraat van HVC blijft u (voorlopig) gebruikmaken van de HVC pas.
Groente-,fruit en tuinafval en etensresten
Tips voor de GFT-container om eventuele nare luchtjes en ongedierte tegen te gaan
- Zet de container op een koele plek uit de zon.
- Laat het deksel altijd een klein stukje open om te luchten, bijvoorbeeld met een stukje hout ertussen.
- Gebruik voor vlees- en visafval in de GFT-container een krant of biologisch afbreekbaar zakje en in de restcontainer een plastic zak.
- Maak de container regelmatig schoon met water en eventueel groene zeep.
- Gebruik producten zoals containerfris, Bio-rem of HG tegen GFT-geur om eventuele stankoverlast te voorkomen.
- Gebruik geen chloor! Dit is schadelijk voor het composteringsproces.
- Leg een paar pagina’s van een krant op de bodem, dan leegt de container makkelijker.
- Gebruik zakken van afbreekbaar plastic of papieren GFT-zakken om vervuiling van de container tegen te gaan.
- Gooi geen vochtig afval in de container. Laat gemaaid gras bijvoorbeeld een dagje drogen en laat vochtige etensresten eerst uitlekken en drogen.
Hoe kan ik nu mijn tuinafval scheiden als inwoner van Buitenoord?
We zijn bezig een oplossing hiervoor te vinden.
Ik heb geen gft-bakje voor op het aanrecht ontvangen
Woont u in de laagbouw en heeft u interesse in een box, dan kunt u het ophalen bij de NV BAR-Afvalbeheer (Nijverheidsweg 3, 3161 GJ Rhoon) of bij het gemeentehuis. Woont u in de hoogbouw en heeft u nog geen box ontvangen, maak dan een melding.
Ik ben het niet eens met de locatie van de gft-cocon
We zitten nu midden in een plaatsingsproces van gft-cocons. Als dit afgerond is, kijken we naar alle bezwaren, opmerkingen en klachten. We zullen de locatie zeker opnieuw beoordelen en kijken of er geschiktere locaties zijn.
Kan ik mijn gft-afval niet naar het afval aanbied station brengen?
U kunt met uw tuinafval wel terecht bij het afval aanbied station. Met het groente, fruit en etensresten niet.
Papier/Karton
Blijven de huidige openbare papiercontainers in de wijken gewoon bestaan?
Ja, deze worden op termijn afgesloten. Dan kunt u ze alleen openen met een afvalpas.
Wordt er nog een ondergrondse container voor Papier/karton geplaatst?
De NV BAR-Afvalbeheer is bezig met het aanwijzen van plekken voor extra ondergrondse containers. Dit moet goedgekeurd worden door het college voordat ze geplaatst worden. In het eerste kwartaal van 2020 moet er meer duidelijkheid zijn m.b.t. de locaties en in het derde kwartaal van 2020 moeten de containers geplaatst zijn.
AVG vragen
Welke data en persoonsgegevens (direct en indirect) worden er precies verzameld, verwerkt en opgeslagen (bijv. stort- of ledigingsgegevens, zoals datum en tijdstip van afvalledigingen, die via de afvalpas of de chip van de minicontainer zijn te koppelen a
Voor een correcte beantwoording van deze vraag is het van belang een onderscheid te maken tussen de huidige en de toekomstige situatie.
Huidige situatie
In artikel 6 van het huidige Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening 2016 heeft het college de inzameldienst de bevoegdheid gegeven om de container te voorzien van een elektronische chip en van een sticker waarop staat vermeld: een barcode, de afvalstroom waarvoor de container is bestemd, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam of een huisnummer. Aanvullend heeft het college vastgesteld dat daar waar ondergrondse inzamelvoorzieningen worden gebruikt voor de inzameling van huishoudelijke restafvalstoffen wordt per huishouden een toegangspas verstrekt (artikel 6 lid k). De toegangspas is verstrekt op basis van postcode en huisnummer. Er vindt hierbij geen registratie van inworpopeningen plaats.
Grondslag hiervoor is:
- Om doelmatig afvalbeheer conform artikel 10.21 t/m 10.29 van de Wet milieubeheer uit te kunnen voeren wat betreft het gescheiden inzamelen van afvalstromen, het waarborgen van de kwaliteit van de afzonderlijke afvalstromen en het monitoren van het gebruik van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen;
- De afvalinzameling uit te kunnen voeren, waaronder adresgebonden inzameling;
- Toezicht en handhaving mogelijk te maken in geval van overtreding van de regels van de verordening en het Uitvoeringsbesluit die toezien op het gebruik van het inzamelmiddel en/of voorziening en de wijze van aanbieden van afval. Dit betreft onder andere het voorkomen van afvaltoerisme en het dumpen van (bedrijfs)afval;
- Vragen van bewoners te beantwoorden en mededelingen te doen;
- De efficiency van de afvalinzameling te verbeteren, waaronder routeoptimalisatie
Toekomstige situatie
In het beleidsplan Afval en Grondstoffen 2019-2023 heeft de gemeenteraad zich uitgesproken voor de invoering van een variabel tarief. Om een variabele tariefstelling per aansluiting mogelijk te maken zal in de toekomst ook het aantal ledigingen per aansluiting geregistreerd worden. Voor inwoners die beschikken over een minicontainer zal dit gebaseerd zijn op het aantal keer dat zij de minicontainer voor lediging aanbieden. Voor gebruikers van ondergrondse containers zal dit zijn op basis van het aantal geregistreerde inworpopeningen per pas op basis van postcode en huisnummer. In 2020 zal dit systeem als proef worden uitgevoerd, waarbij de inwoners kunnen wennen aan het systeem en een terugkoppeling krijgen van het aantal keren dat huishoudelijk afval is aangeboden. In 2021 zal het systeem definitief zijn en financieel kunnen afrekenen op basis van aanbiedingen van Restafval+PMD.
Op dit moment zijn de voertuigen nog niet uitgerust met leesapparatuur voor het uitlezen van de chips en vindt er nog geen registratie plaats van de inzamelfrequentie. Vanaf 1-1-2020 is dit wel het geval.
Voldoet dit aan de AVG-eis van dataminimalisatie, of worden er méér data/persoonsgegevens verzameld en verwerkt dan voor het omschreven doel en uitvoering van de publiekrechtelijke taak van de gemeente noodzakelijk is (noodzakelijkheidscriterium)?
Worden de data niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk is (opslagbeperking)?
Ja. Gelet op het antwoord op vraag 1 en het kader dat daarin is geschetst, voldoet deze wijze aan de vereisten van dataminimalisatie.
Welke (derden) organisaties en organisatieonderdelen kunnen bij die data/persoonsgegevens (autorisatie) en hoe is e.e.a. gekoppeld aan andere datasystemen (datakoppeling)?
De koppelingen zijn op dit moment niet gelegd. Bij de invoering wordt rekening gehouden met wettelijk gestelde eisen in het kader van AVG. Voor de inning van de afvalstoffenheffing zal de gemeentelijke belastingdienst beschikken over de noodzakelijke gegevens.
Bij wie ligt het eigenaarschap van de verzamelde data en tot persoon herleidbare gegevens (gemeente Ridderkerk? NV BAR afvalbeheer? BAR-organisatie?).
Zijn verantwoordelijkheden tussen de ketenpartijen (gemeente, NV BAR, mogelijke andere partijen) in het proces van dataverzameling, dataverwerking, databescherming/beveiliging, datavernietiging en anonimisering/pseudonimisering helder en schriftelijk vastgelegd?
Bij wie ligt het eigenaarschap van de verzamelde data en tot persoon herleidbare gegevens (gemeente Ridderkerk? NV BAR afvalbeheer? BAR-organisatie?). Zijn verantwoordelijkheden tussen de ketenpartijen (gemeente, NV BAR, mogelijke andere partijen) in het proces van dataverzameling, dataverwerking, databescherming/beveiliging, datavernietiging en anonimisering/pseudonimisering helder en schriftelijk vastgelegd?
Hoe is gegarandeerd dat de verzamelde / verwerkte data juist en actueel zijn (waarborgen juistheid, en zaken als o.a. bewijs van lediging/aanbieding)? En is het inzagerecht en het recht op gegevenswissing van burgers adequaat geregeld?
De gegevens die worden gebruikt zijn afkomstig uit de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Dat is een basisregistratie waardoor geborgd is dat de daaruit gebruikte gegevens juist zijn en actueel.
Voor wat betreft de borging van de gegevens over de ledigingen zullen de gegevens op twee plekken worden opgeslagen. De eerste is in Afvalris (het backofficepakket van de NV BAR-Afvalbeheer) en het tweede is C-trace, dat is het softwarepakket waar de registratie binnen komt van de inzamelvoertuigen en ondergrondse containers.
Hoe zit het met de databeveiliging tegen inbreuken en hacks (zie ook https://basisbeveiliging.nl/#report-ridderkerk (Barendrecht of Albrandswaard), voor beveiligingsoverzicht van alle Nederlandse gemeenten en provincies).
Welke potentiele mogelijkheden tot datalekken worden voorzien en in hoeverre zijn die adequaat afgedekt?
Beveiliging is passend als de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen zijn afgestemd op de risico’s voor de rechten van de betrokkenen (burgers). Er zal moeten worden gewaarborgd dat de persoonsgegevens beschermd zijn tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen verlies, vernietiging of beschadiging.
Het goed beveiligen van persoonsgegevens is zonder meer belangrijk. De mate van beveiliging is echter afhankelijk van aard van de gegevens. Zoals hiervoor aangegeven gaat het hier primair om de verwerking van adresgegevens. Dat zijn gegevens die herleidbaar zijn naar één of meer personen, maar zeggen niet zonder meer iets over een natuurlijke persoon. Daarmee zijn het geen gegevens die een hoog risico inhouden voor natuurlijke personen.
Wie houdt toezicht op adequate verzameling en -verwerking van data en tot persoon/huishouden te herleiden data? Hoe ziet dat toezicht eruit?
De gemeenten hebben een FG aangesteld die toezicht houdt binnen de organisatie. Dat is voor overheden ook verplicht op grond van de AVG. Deze wijze van verwerken valt onder die toezichtstaak.
Afval-app, welke “zal worden voorzien van een overzicht hoe vaak de ondergrondse container voor PMD+restafval (hoogbouw) en de minicontainer voor de laagbouw is gebruikt, c.q. is aangeboden”.
Voor een dergelijke app, welke persoonsgegevens verwerkt, gelden dezelfde voorwaarden als hierboven. Bovendien is toestemming tot gegevensverwerking nodig van de individuele inwoner.
Er worden in de BAR-Afval App geen persoonsgegevens verwerkt. De app heeft een raadpleegfunctie op basis van postcode + huisnummer
Op welke andere manieren zullen burgers worden geïnformeerd over hoe vaak gebruik is gemaakt van container/ophaaldienst?
Een app alléén is onvoldoende inclusief. Er zijn bijvoorbeeld ouderen, mensen met lagere inkomens of mensen die uit principiële overwegingen geen smartphone hebben en/of geen gebruik kunnen/wensen te maken van een digitale voorziening. Hoe kunnen zij bij hun gegevens? Hoe worden zij geïnformeerd? Hoe kunnen zij controleren op juistheid van de Diftar-afvalheffing?
Bij de voorbereiding van de invoering van het variabele tarief wordt ook rekening gehouden met bovengenoemde doelgroepen. De website van de NV BAR-Afvalbeheer zal toegankelijk worden gemaakt voor inwoners, zodat zij op de website het aanbiedgedrag kunnen zien. Dit is onderdeel van de operationalisering. Daarnaast wordt nagedacht over de mogelijkheid om deze mensen inzicht te geven via het klantcontactcentrum van de gemeente.
Worden de minicontainers voor PMD+restafval gewogen bij lediging?
Nee, de registratie zal plaats vinden op basis van het aantal aanbiedingen van een minicontainer door het uitlezen van de chip. Of door het aantal aanbiedingen van een afvalzak bij een ondergrondse container door het registreren van de inworp op de afvalpas.